Pacynki / kukiełki dla dzieci (szycie krok po kroku) + wykrój

etiblog-jak-uszyc-pacynki-1-z

Już od jakiegoś czasu planowałam uszyć dziecięce pacynki, a w przyszyły tygodniu wybieram się do znajomej, która ma córeczkę i pacynki będą prezentem dla niej.
Pacynka królik jest chyba bardziej klasyczna formą pacynki, w której “ruchowe” są łapki. Szyje się ją bardzo szybko i jest moim zdaniem dość łatwy do wykonania, nawet osoba początkująca powinna sobie z nim bez problemu poradzić. Pacynka żaba jest trochę bardziej wymagająca, ale jeżeli skorzystacie z załączonych szablonów będzie zdecydowanie łatwiej. Żaba ma “ruchomą” buzię :)

Obie pacynki nie są bardzo dużych rozmiarów, ale z pewnością dzieci jak i dorośli będą mogli się nimi pobawić. Formę tworzyłam na wymiar drobnych rąk kobiecych. Jeśli będziecie potrzebować większych pacynek po prostu powiększcie ich formę.

Do uszycia tego projektu potrzebujesz dowolną maszynę do szycia, ja do tego projektu wybrałam maszynę JANOME XL601.

* Materiały potrzebne do uszycia pacynek:
a) tkaniny lub filc:
- królik: tkanina główna (w groszki)- potrzebny jest kawałek o wielkości ok 45 x 50 cm; tkanina dodatkowa (różowa), tkanina białą i czarna wystarczy ich po małym kawałku, aby wyciąć drobne elementy tj oczy, wewnętrzne części uszu itp
- żaba: cienki filc lub polar 30 cm bieżących oraz małe kawałki filcu na oczy (biały i czarny), tkanina dodatkowa (żółta) ok 10 x 17 cm
b) flizelina do podklejenia elementów maskotek wyciętych z tkanin
c) ocieplina odzieżowa do wypchania mordki królika
d) gąbka (pianka lub wata) do wykonania oczu żaby
e) igła do szycia ręcznego
f) nici do szycia

* Przybory, akcesoria itp:
a) obcinaczki – eti 097
b) rozpruwacz -eti 098
c) nożyczki – 445-6″MUNDIAL
g) miara krawiecka uniwersalna -eti 105
h) szpilki -eti 118
i) pisak samoznikajacy -eti 120
j) stopki:
- stopka krawędziowa 1/4″ (6 mm) JANOME 200318000  (pasuje do maszyn z chwytaczem rotacyjnym i szerokością ściegu 7 mm),  JANOME 200330008 (chwytacz wahadłowy )
- stopka do naszywania aplikacji i ściegów ozdobnych JANOME 822804129 (pasująca do maszyny z chwytaczem rotacyjnym i szerokością ściegu 7 mm), JANOME 200129002 (chwytacz wahadłowy).
k) żelazko i deska do prasowania

Zaczynamy od szycia pacynki królika z “ruchomymi” łapkami.

PRZYGOTOWANIE I KROJENIE PACYNKI KRÓLIKA:

Tkaniny standardowo przed skrojeniem dekatyzuje, czyli poddaje je działaniu pary wodnej i temperatury.

Pacynka królik będzie uszyta po części z tkanin i po części z filcu. Każdą tkaninę podklejam flizeliną, aby krawędzie po wycięciu nie strzępiły się. Przy krojeniu z filcu nie trzeba go wcześniej podklejać.

szablon pacynki do pobrania nauka szycia ramka na strone

W pliku powyżej przygotowałam szablon królika. Zaczynamy od wydrukowania papierowej formy i wycięciu wszystkich elementów.
Jak wspomniałam wcześniej pacynka będzie z różnych materiałów, zostały one literami oznaczone na szablonie: A- z białej, B- z czarnej, C- z głównej tkaniny (w groszki), D- z tkaniny dodatkowej (różowej). Jednocześnie musicie wiedzieć, że powyższe elementy nie mają zapasu na szew, należy go dodać samodzielnie korzystając z poniższego klucza (jedna gwiazdka na linii oznacza, że należy dodać zapas 1 cm, trzy gwiazdki obok siebie oznaczają zapas 2 cm, brak gwiazdki oznacza brak zapasu).

SZYCIE KRÓLIKA:

Tkaninę główną (u mnie tkanina w groszki) składamy na pół i umieszczamy wycięte elementy królika.
Najpierw odrysowałam elementy (linia przerywana czerwona), a następnie dodałam do nich zapas na szew (linia niebieska).

Następnie kroje kolejne elementy już pojedynczo, wyjątek stanową zęby, które kroje podwójnie.

Gdy wszystko wycięłam, układam elementy, aby sprawdzić ich wielkość. Ostatecznie zmniejszyłam nieznacznie oczy. Musicie również wiedzieć, że elementy mordki króliczka takie jak policzki, nosek będą wypchane ociepliną, a więc po przyszyciu ich będą wyglądać na mniejsze.

Szycie pacynki rozpoczynam od naszycia elementów z tkaniny dodatkowej (u mnie tkanina różowa) tj. wewnętrznych części uszu. W tym celu wybieram ścieg zygzak (szerokość 2,5, długość 1,5), montuje przy maszynie stopkę do naszywania aplikacji i ściegów ozdobnych i szyję tuż przy krawędzi elementu naszywanego. Dla ułatwienia sobie pracy na czas szycia usztywniam elementy, wsuwając pod nie flizelinę hafciarską (papierową). Po przyszyciu elementy usuwam ją. Jeśli nie dysponujecie profesjonalną flizeliną hafciarską po prostu wykorzystajcie do tego cienką kartkę papieru.

Po przyszyciu środków uszu, zwiększam szerokość ściegu zyg-zak do 3,5 i przyszyć brzuszek króliczkowi.

Następnie przechodzę do przyszycia mordki (tutaj korzystam z gęstego ściegu prostego). Składam zęby jeden na drugi i zszywam je razem. Teraz naszywam nosek, który wypycham ociepliną odzieżową. Przyszywam kolejne elementy mordki, na zdjęciu poniżej widać moment w którym wypycham element. Pod policzki wpycham gotowe zęby (patrz drugie zdjęcie poniżej). Oczy zdecydowałam się naszyć na płasko bez wypychania ich.

Tutaj na zdjęciu poniżej dół mordki już po doszyciu.

Gdy cała mordka jest gotowa zabieram się za dokończenie uszu. Składam ucho z aplikacją i bez razem (prawą stroną do prawej) i zszywam szyjąc na 6 mm od krawędzi. Bardzo pomocna do tego jest stopka krawędziowa 1/4″, wystarczy że pilnuję, aby krawędź elementu znajdowała się tuż przy prowadniku stopki. Aby możliwe było wywrócenie uszy po ich zszyciu na prawą stronę, nie należy zszywać ich całych (linię szycia zaznaczyłam na drugim zdjęciu poniżej).

Po połączeniu elementów razem, obcinam szew, a następnie wywracam je na prawą stronę.

Gdy oba uszy gotowe upinam je do królika.

Składam elementy królika prawymi stronami do siebie i gęsto upinam szpilkami. Dla ułatwiania przyłożyłam papierowy szablon i na lewej stronie tkaniny odrysowałam królika. Szyję tuż przy narysowanej linii, szyjąc nieznacznie bliżej krawędzi, ok 2 mm od narysowanej linii). Po zszyciu, a przed wywróceniem pacynki nacinam szew w miejscach zaznaczonych na zdjęciu poniżej, proponuje go również delikatnie obciąć (tak jak przy uszach).

Wywracamy pacynkę na prawą stronę, podwijamy dół i gotowe. :)
Możecie dodatkowo dodać wąsy, ja zrobiłam to przy użyciu nitki wyprutej z różowej tkaniny.

————————————————————

Teraz pokaże Wam jak uszyć pacynkę żabę, która jak wspomniałam wcześniej ma “ruchomą”  buzię  :)

Jak uszyć pacynkę

PRZYGOTOWANIE I KROJENIE PACYNKI ŻABY:

Podobnie jak przy wcześniejszym projekcie królika zaczynamy do wydrukowania papierowej formy i wycięcia wszystkich elementów.

z ramka na strone szablon zaba pacynka dla dziecka szyciePonieważ chciałam, aby głowa żaby była okrągła musiałam się napracować z szablonem, ale ostatecznie udało się, żaba prezentuje się naprawdę fajnie. Szycie jej wymaga troszkę wprawy, wybierzcie więc cienki filc lub polar do jej uszycia pacynki, a na pewno będzie się ją łatwiej szyło. Moja żabka jest z filcu, jedynie żółty element i czerwony skroiłam z tkaniny, więc elementy te podkleiłam flizeliną, a dopiero potem je wycinałam, aby ich krawędzie nie strzępiły się.

Zauważcie, że krawędzie gdzie trzeba dodać zapas oznaczyłam w pliku pdf gwiazdką (dodajemy 1 cm). Dodatkowo cyframi zaznaczyłam krawędzie, które należy razem połączyć oraz literami kolor tkaniny/filcu z którego dany element kroimy (A-zielone, B-czerwony, C-żółty).

Krojenie zaczynam od wycięcia wszystkich zielonych elementów z filcu. Kroje je podwójnie dodając zapas 1 cm (łapek żaby nie musicie dokładnie wycinać, skrójcie je po prostu z większym zapasem). Tułowie wytnę później.

Element żółty i czerwony potrzebuje tylko po jednej sztuce (czerwony kroje z zapasem).

SZYCIE ŻABY:

Szycie rozpoczynam od uszycia łapek żaby. Szyje gęstym ściegiem prostym tuż przy krawędzi papierowej łapki (długość ściegu 2). Linię szycia zaznaczyłam na zdjęciu poniżej. Następnie obcinam nadmiar filcu ok 2 mm od linii szycia i wypycham łapkę ociepliną odzieżową.

Teraz przechodzę do wykonania głowy żaby. Najpierw wykonuje łączenie wzdłuż krawędzi nr 1- patrzcie oznaczenie na papierowych elementach. Składam je prawymi stronami do siebie i szyję wzdłuż linii, którą zaznaczyłam dla Was na zdjęciu poniżej (czyli nie doszywam do końca, kończę ok 1 cm przed końcem krótszego elementu- patrz zdjęcie poniżej). Szyje 1 cm od krawędzi. Kolejne łączenia również będę wykonywać szyjąc 1 cm od krawędzi.

Gdy połączę elementy i złożę lewą i prawą stronę przodu mordki żaby, łącze je razem wzdłuż linii 2 oraz 4. Składam je prawą strona do prawej, efekt po zszyciu na zdjęciu poniżej. W otwór na środku który nam powstał wszyjemy czerwony element.

Upinam czerwoną tkaninę, w tym celu nacinam delikatnie krawędź oznaczoną nr 6 (na zielonym elemencie) i spinam je razem. Zauważcie, że środki elementów idealnie mi się zgrały. Tak samo przygotowuje i upinam krawędź nr 5. Każdą z krawędzi zszywam.

Elementy po zszyciu na lewej stronie wyglądają następująco.

A tutaj już po wywróceniu elementy na prawą stronę.

Przód głowy już mam, zabieram się więc za szycie tyłu. Zaczynam od wykonania łączenia wzdłuż krawędzi oznaczonych numerem 7. Wykonuje lewą i prawą stronę tyłu.

Teraz łączę wcześniej zaszyte elementy razem szyjąc wzdłuż krawędzi numer 8- zdjęcie poniżej.

Gdy tył i przód gotowy przechodzę do połączenia ich razem. Składam je prawą stroną do prawej i zszywam wzdłuż krawędzi numer 3. Proponuje tutaj rozpocząć szycie 1 cm dalej, a skończyć 1 cm wcześniej (ułatwi to połączenia głowy z dołem pacynki).

A tutaj już cała głowa żaby na prawej stronie.

Teraz przechodzę do szycia korpusu żaby. Kroje korpus, potrzebuje dwa takie elementy. Wymiary znajdziecie na zdjęciu poniżej.

Po wycięciu korpusów na jeden z nich naszywam wcześniej wycięty żółty element, brzuszek. Przy maszynie wybieram ścieg zygzak (szerokość 3,5, długość 1,5) i przyszywam go szyjąc przeźroczystą stopką do naszywania aplikacji i ściegów ozdobnych.

Gdy brzuszek doszyty do korpusu przypinam wcześniej wykonane łapki, a następnie składam korpusy razem (stroną prawą do prawej). Zszywam łącząc tylko boki.

Teraz gdy korpus i głowa gotowa przechodzę do połączenia ich razem. Zszyty korpus układam prawą stroną do środka, a następnie wsuwam do niego głowę również prawą stroną do środka. Na zdjęciu poniżej elementy złożone razem z zaznaczoną linią szycia.

Po wywróceniu nasza pacynka wygląda tak.

Ostatnim elementem naszej pacynki żaby są oczy. Z gąbki (pianki) wycinam/ formuje kształt oczu, następnie owijam ją filcem białym i zielonym. Dodatkowo ręcznie przyszywam filcowe, czarne źrenice. Całość oka ręcznie doszywam do głowy żaby. Podczas całej operacji bardzo pomocny był dla mnie klej tymczasowy Spirit 5, dzięki niemu elementy mogłam przyklejać i odklejać, aż do osiągnięcia pożądanego efektu.

oczy-9

Pacynka żaba gotowa . :)

tagi: , ,

Opinie, komentarze (2):

  1. Hela pisze:

    Bardzo fajne pacynki. Proponuję szycie pacynek z polaru. Jest miękki, w miarę gruby i plastyczny.Nie musiałam obrzucać szwów i się nie strzępi. Uszyłam pacynkę bałwanka i tak mi się spodobało, że marzę o następnych pacynkach! Robię też pacynki „palczaki” na szydełku i drutach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>