Torba na laptopa ozdobiona ściegami dekoracyjnymi (DIY)

eti-blog-torba-na-laptopa-1-z

Tworząc ten tutorial zastanawiałam się czy będzie on dla Was przydatny. Bo przecież torbę na laptopa można kupić w wielu sklepach, ale trzymałam się swojego pomysłu bo szycie daje nam możliwość tworzenia czegoś oryginalnego, indywidualnego, a torby w sklepach są wszystkie takie same. Wyszło więc, że po raz kolejny zrezygnowałam z zakupu i uszyłam własną torbę na laptopa. Wy też możecie 🙂

Ten projekt jest trochę trudniejszy do uszycia, więc polecam go osobą już szyjącym.

Wymiary mojego laptopa to 37 x 25 x 4 cm (szerokości, głębokość, wysokość), a torba dla niego: 40 x 29 x 7 cm (szerokości, głębokość, wysokość).

Do uszycia tej torby potrzebujesz dowolną maszynę do szycia, ja ze względu na dużą ilość ściegów ozdobnych i duże pole pracy torbę tą uszyłam na  JANOME MC 8900QCP (obecnie dostępny na rynku jest model JANOME MC8900QCP SE).

* Materiały potrzebne do uszycia tej torby:
a) tkaninę główna 65 cm bieżących oraz podszewka taka sama ilość (65 cm x 150 m)
b) flizelina 65 cm bieżących (65 cm x 150 m)
c) pliska skośna z przeznaczeniem na wypustkę torby 3 m
d) lamówka do wykończenia krawędzi torby w jej środku 3 m
e) ocieplina odzieżowa lub pianka 65 cm x 150 cm
f) sznurek na wypustkę 3 m
g) zamki: 40 cm (kieszonka z przodu torby) oraz 85 cm (zapięcie główne torby)
h) taśma nośna na rączki ok 60 cm (gotowa rączka ok 25 cm)
i) nici do haftowania oraz nici do szycia

* Przybory, akcesoria itp:
a) obcinaczki – TITANIUM Ti500
b) rozpruwacz – eti 098
c) nożyczki – 1860-8.1/2″MUNDIAL
d) miara krawiecka uniwersalna – eti 105
e) szpilki – eti 118
f) pisak samoznikajacy – eti 120
g) stopki:
– stopka do wszywania zamków z zestawu maszyny (JANOME 829801002 pasująca do maszyn z chwytaczem rotacyjnymi szerokością ściegu 7 mm,  JANOME 940290000 (chwytacz wahadłowy))
– lamownik JANOME 202099008 pasująca do maszyn o szerokości ściegu 9 mm {JANOME 200313005 pasująca do maszyn z chwytaczem rotacyjnymi szerokością ściegu 7 mm, JANOME 200140009 (wersja do chwytacza wahadłowego)}
– stopka do wszywania wypustki JANOME 202088004 pasująca do maszyn o szerokości ściegu 9 mm {JANOME 200314006 pasująca do maszyny z chwytaczem rotacyjnym i szerokością ściegu 7 mm}
h) przystawka do szycia okręgów– w ofercie posiadamy kilka rodzai pasujących do konkretnych modeli maszyn JANOME
i) żelazko i deska do prasowania

potrzebnePRZYGOTOWANIE:

Wszystkie tkaniny wykonane z włókien naturalnych, które będziemy wykorzystywać do szycia tego projektu należy zdekatyzować, czyli poddać je działaniu temperatury oraz pary wodnej.

KROJENIE I SZYCIE:

krojenie torba na laptopa IW pierwszej fazie kroimy elementy torby z tkaniny wierzchniej oraz podszewki, na zdjęciu powyżej zaznaczyłam ich wymiary oraz ilość (wymiary te uwzględniają zapasy na szew). Proponuje najpierw skroić prostokąty, a później lekko zaokrąglić narożniki torby.
(Na zdjęciu powyżej przedstawiam już ozdobiony materiał, ale fazę ozdabiania ściegami dekoracyjnymi po okręgu przedstawiam Wam osobno).

Dodatkowo podklejamy flizeliną wszystkie elementy torby, da jej to dodatkową sztywność oraz gwarancję, że ściegi ozdobne po kole wyjdą bardzo estetycznie.

Torbę wzmocnimy miękką warstwą, która zabezpieczy komputer. Ja wykorzystałam piankę podklejoną z jednej strony cienką dzianiną. Warstwa ta nie uwzględnia zapasów na szwy, a jej wymiary i ilości przedstawiłam na zdjęciu poniżej.

krojenie torba na laptopa pianka

Po skrojeniu wszystkich elementów przechodzimy do najciekawszej fazy, czyli do ozdabiania. 🙂
Torbę postanowiłam ozdobić techniką już Wam pewnie znaną, czyli ściegami dekoracyjnymi wykonanymi po okręgu. Powstawanie ich jest bardzo proste, ale daje naprawdę ciekawe rezultaty. Zaczynamy od rozplanowania ilości i wielkości okręgów. Podczas planowania musicie pamiętać, że na przodzie torby będzie kieszeń. Następnie wystarczy wybrać dowolny ścieg dekoracyjny, założyć przy maszynie przystawkę do szycia po okręgu, ustawić promień i szyć. :). Bardzo fajne rezultaty można uzyskać stosując zamiast normalnej nici do szycia nitkę hafciarską (ściegi są bardziej wyraziste i mają delikatny połysk).

przystawka do szycia okregow

Po ozdobieniu elementów łączymy podszewkę, piankę i warstwę zewnętrzna torby. Ważne, aby umiejscowić piankę właściwie tj. uwzględniając zapas na szew, który wynosi prawie wszędzie 2 cm. Na zdjęciu poniżej przedstawiam każdy element pianki ułożony na podszewce. W miejscach oznaczonych gwiazdką pianka odsunięta jest od krawędzi na 2 cm.

umiejscowienie piankiSzyjemy tuż przy krawędzi pianki. Proponuje szyć tutaj ściegiem jak najdłuższym, gdyż ściegi te są tylko pomocnicze i część z nich będziemy usuwać.

zaszywanie pianki

Jak wspominałam wcześnie na przodzie torby zaplanowałam dużą otwieraną na zamek kieszeń i właśnie od niej rozpocznę szycie torby. Zaczynam od obrzucenia jej górnej krawędzi owerlokiem tj. elementu 28 cm x 44 cm. Po przeszyciu do naszej kieszeni przypinamy zamek.

zamek upiety

Aby móc szyć bliżej zamka wykorzystujemy stopkę do wszywania zamków.

przyszywanie zamka

Teraz układamy kieszeń na głównym elemencie torby i doszywamy drugą krawędź zamka. Zauważcie, że tkanina kieszeni jest zgięta i całkowicie zakrywa zamek (poniżej na zdjęciach zamek w innych ujęciach).

kieszen ulozona

Na zdjęciu poniżej zaznaczyłam linię szycia.

kieszen ulozona przypieta

A tu już gotowa kieszeń.

kieszen gotowa I

Uniwersalną stopką łączymy krawędzie kieszeni oraz torby.

warstwy polaczone I

Kolejny zamek będziemy wszywać pomiędzy dwa elementy (7,5 x 87 cm), czyli będzie to zamek, który będzie służył do otwierania i zamykania torby. Tutaj również zaczynamy od obrzucenia krawędzie owerlokiem. Po obrzuceniu krawędzie zaprasowujemy pod spód na głębokość 2 cm.

zamek gora torby Ia

Pomiędzy tak przygotowane krawędzie wkładamy zamek i upinamy go.

zamek gora torby II

Przyszywamy zamek szyjąc przez wszystkie warstwy, wykorzystujemy do tego celu ponownie stopkę do wszywania zamka.

zapiecie II

Zamki wszyte, przejdziemy teraz do przygotowania wypustki, która wykończy brzegi torby. W tym celu w środek pliski skośnej wsuwamy sznurek. Specjalną stopką do wpustki zaszywamy sznurek w środku. Potrzebujemy 3 m gotowej wypustki. Można tutaj również wykorzystać gotową bizę kaletniczą.

wyspustka przygotowanie pod maszyna

Teraz krawędzie głównych elementów torby obszywamy wypustką. Cały czas szyjemy stopką do wypustek. Linia szycia została zaplanowana na 2 cm od krawędzi. W narożnikach wypustkę należy ponacinać – patrz zdjęcie poniżej.

przypiecie wypustki

Wypustka po doszyciu do przodu torby prezentuje się następująco. Tak samo doszywamy wypustkę do tyłu torby.

wypustka przyszytaI

Teraz upinamy rączki torby, u mnie długość po wszyciu to 25 cm.

raczka ulozenie

Wszystkie elementy torby mamy już gotowe więc przechodzimy do połączenia ich w całość.
W tym celu mierzymy obwód torby mierząc po linii wszycia wypustki – zdjęcie poniżej. Następnie do takiego obwodu łączmy paski (bok torby z zamkiem i bok/dół bez zamka) u mnie zapas wypadł na szerokość 3 cm od krawędzi. Obwód zależy od kształtu zaokrąglenia narożników jakie wykonaliśmy. Połączony bok znajduje się na drugim oraz trzecim zdjęciu poniżej.

obwod I

Na zdjęciu poniżej pokazuję jak za pomocą lamownika można estetycznie wykończyć powstały przed chwilą szew. Dla celów poglądowych na zdjęciu poniżej pliska skośna w innym kolorze (pomarańczowa). Dokładne informacje jak używać lamownika znajdziecie w dziale „porady” w górnym menu naszej strony.

wszywania lamowki

Teraz przypinam cały bok torby do jej przodu.

bok torby upiety

Przyszywamy szyjąc tuż przy wypustce, cały czas używamy stopki do wypustki. W narożnikach jak widać na zdjęciu powyżej tkanina (bok torby) ponacinany.

laczenie torby calosc

Tu już wypustka po wszyciu.

bok torby po zszyciuI

Teraz doszywamy tył torby i już prawie mamy koniec.

Wystarczy estetycznie wykończyć torbę również w środku, w tym celu wyrównujemy krawędzie i wykończamy je lamówką. Na zdjęciu poniżej torba już z wykończoną krawędzią.

lamowka w srodku torbyITorba skończona. 🙂

torba na laptopaPochwalcie się swoimi torbami na laptopy, które uszyliście na podstawie tego wpisu, na zdjęcia czekam pod adresem mailowym: e.szafranek@eti.com.pl

tagi: , ,

Opinie, komentarze (8):

  1. Franek Kimono pisze:

    fajny pomysł. fajna torba. fajne kółka.

  2. offczii pisze:

    Dzien dobry:)
    świetna torba:) uwielbiam Pani blog i zaglądam tu regularnie, chociaż nie mam zbyt wiele czasu na szycie:P
    ostatnio zastanawiałam się nad tym że zbliżają się święta i wspaniałym pomysłem na wystrój byłyby pokrowce na krzesła, może zechciałaby Pani pokazać nam jak to zrobić poprawnie:)
    POzdrawiam serdecznie:)

    • Eti Blogerzy pisze:

      Witam serdecznie :),
      dziękuje za pomysły na wpis, nic nie obiecuję, ale zobaczymy co da się zrobić :).

      Dodatkowo uważam, że przeglądanie technik, pomysłów jest bardzo cenne i dzięki temu można w szybkim tempie wiele się nauczyć.
      pozdrawiam 🙂

  3. agata pisze:

    witam jak fachowo nazywa się ta pianka do usztywnienia. dziękuję za odpowiedź 🙂

  4. Olka pisze:

    A w jaki sposób uzyskać kolorowy ścieg na jednym okręgu?, np. na tym obrazku
    http://etiblog.com.pl/wp-content/uploads/2013/10/przyszywanie-zamka.jpg
    jest koło z kolorowymi kwiatuszkami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *