Bluzka dzianinowa typu basic z podwijanym rękawem (opis jak uszyć i jak przygotować wykrój)

nauka-szycia-bluzki-damskiej-etiblog-szycie-bluzka-z-dlugim-rekawem jak-uszyc-bluzke-z-podwijanymi-rekawami-damska-eti eti-blog-o-szyciu-wykonczenie-dekoltu

Od wczoraj mamy kalendarzową jesień i nie wiem jak u Was, ale u nas temperaturowo też jest bardziej jesiennie. Dlatego najwyższy już czas pomyśleć o szyciu trochę cieplejszych ubrań na te jesienne dni. Propozycji dla Was mamy kilka 🙂 , ale zaczynamy od podstawowej rzeczy, czyli od prostej, dzianinowej bluzki typu basic z możliwością podwijania rękawa i zapinania go na guzik. 🙂

Podczas szycie tej bluzki dowiecie się jak przygotować wykrój, jak uszyć bluzkę krok po kroku, jak wykończyć dekolt (jest trochę niestandardowy), rękawy i dół bluzki, a także (z racji podwijanych rękawów) jak zrobić z wykorzystaniem maszyny do szycia dziurkę na guzik i jak przyszyć guzik. 🙂
Dodatkowo materiał z którego uszyłyśmy bluzkę jest w paski więc dowiecie się na co zwrócić uwagę przy krojeniu materiałów w paseczki, ale wszystkie się idealnie zgrały. 🙂

Informacji jest dużo, ale w efekcie powstanie fajna podstawowa bluzką. 🙂
Także zaczynamy 🙂

Do szycia dzianin najlepiej stosować maszyny specjalistyczne takie jak owerlok. Bądźcie spokojni, na maszynie wieloczynnościowej też z powodzeniem da się uszyć bluzkę z dzianiny. Ja mam dostęp do owerloka, a więc uszyję bluzkę na nim, ale we wpisie znajdziecie wskazówki jak uszyć bluzkę na maszynie wieloczynnościowej.  Ja do uszycia tego projektu wybrałam owerlok JANOME 744D oraz maszynę wieloczynnościową do obrzucenia dziurki na guzik. Dziurkę wykonam na komputerowej maszynie do szycia JANOME DC 6100.

Materiały i przybory wykorzystane do bluzki dzianinowej:przerywnik

etiblog-co-potrzebne-do-uszycia

Przygotowanie i krojenie:

Ja wykrój już mam, skorzystam z wcześniej przygotowanego, gdzie szyłam dzianinową bluzkę z ozdobnie wykończonym dekoltem. Ten właśnie wykrój posłużył mi do uszycia nowej bluzki. Link do wpisu, gdzie znajdziecie opis jak przygotować wykrój i uszyć bluzkę ze zdjęcia powyżej jest tutaj – dzianinowa bluzka z dekoltem z żorżety.

Jeśli nie macie wykroju to macie kilka alternatyw: proponuje gotowe wykroje z gazet specjalistycznych lub jeśli szyjecie z dzianiny to możecie jak ja odrysować z pociętej odzież (link powyżej) lub co jest mnie dokładne odrysować odzież w całości (przykład I lub przykład II).

etiblog-o-szyciu-jak-wlasciwie-wykroic-bluzke

Elementy formy (bez zapasów na szwy) układamy na złożonej dzianinie. Ponieważ przód i tył kroimy w całości, to składamy dzianinę równolegle do krajki z obu stron. Powyżej załączyłam rysunek poglądowy, na którym dokładnie widać, że przód i tył są idealnie dosunięte do złożonego materiału. Materiał co ważne jest złożony równolegle do krajki. Rękaw jest ułożony na zasadzie odbicia lustrzanego, dzięki czemu kroimy lewy oraz prawy rękaw.

Jeśli jak ja szyjecie paseczek, który będzie przytrzymywał rękaw na krawędzi to rękawy powinny być lekko szersze niż standardowo.

etiblog-o-szyciu-krojenie-paski

Ponieważ dzianina z której ją szyje jest w paski, to uważnie składam materiał i sprawdzam czy paski na złożeniu dzianiny wypadają jeden na drugim. Dla bezpieczeństwa proponuje upiąć je poziomymi szpilkami, co jakiś kawałek.

etiblog-o-szyciu-jak-kroic-material-w-paski

Po upięciu przodu sprawdzamy, gdzie wypadł punkt styczny z rękawem i układamy rękaw na takiej wysokości, aby wzór zgadzał się w tym punkcie. Wzór będzie pokrywał się tylko na pewnym odcinku. Jednak już to sprawi, że cała bluzka będzie prezentować się bardziej profesjonalnie.

etiblog-o-szyciu-krojenie-bluzki

Przy rozmieszczeniu elementów powinniśmy zwrócić uwagę również na ułożenie przodu oraz tyłu. Powinny znajdować się na tej samej wysokości.  Punkt kontrolny to linia boku obu elementów. Jeśli w elemencie przodu macie zaszewkę piersiową to należy zgrać linie poniżej zaszewki.

Po rozmieszczeniu elementów możemy dodać zapasy na szwy i obręby. Przy szyciu owerlokiem na szwy dokładamy 1 cm, przy szyciu na maszynie wieloczynnościowej 7 mm lub 1,5 cm (obie opcje opisałam poniżej). Na obłożenia (dół bluzki oraz rękawki) dodajemy 2,5 cm. Jeszcze nie wycinajcie elementów, przeczytajcie instrukcję do końca. 🙂

Szyjąc na owerloku, będziemy tak prowadzić materiał, że maszyna odetnie nam ok 3 -5 mm. Szyjąc na maszynie wieloczynnościowej możemy szyć dzianinę tuż przy krawędzi i wtedy dodajemy tylko 7 mm. Jednak często zdarza się, że krawędź połączona w ten sposób będzie rozciągnięta, a więc bezpieczniej jest szyć dalej od krawędzi, a następnie nadmiar odciąć później nożyczkami. Załączam linka do wpisu o szyciu ściegiem zygzak i owerlokowymi- link.

Możecie też zobaczyć jaka jest różnica między owerlokiem, a ściegami owerlokowymi w maszynie wieloczynnościowej- link.

etiblog-o-szyciu-obreby-i

Wracając do naszej bluzki, na obłożenia zaplanowaliśmy 2,5 cm. Najpierw odcinamy materiał na linii dołu i zaginamy krawędź pod spód. Dopiero teraz wycinamy cały rękaw.

etiblog-o-szyciu-obreby

Dzięki czemu mamy właściwie dodany zapas na obręb. Czyli podwinięcie jego nie sprawi nam kłopotu.

Potrzebujemy jeszcze skroić 21 cm pasek o szerokości 4 cm, potrzebne będą nam w sumie cztery takie elementy. Elementy ten posłuży nam do ozdobnego podwijania rękawów. Proponuje od razu podkleić całe paseczki cienką flizeliną, szczególnie chodzi o miejsce, gdzie wykonamy dziurki.

Ostatnią rzeczą jaką kroimy to paseczek do wykończenia dekoltu. To pasek o szerokości 3 cm i długości obwodu całego dekoltu. Dużo zależy od właściwości waszej dzianiny, może po lekkim naciągnięciu ładnie się roluje.

Szycie:

Jak wcześniej pisałam będę szyła na owerloku, jeśli nim nie dysponujecie to połączcie bluzkę ściegiem owerlokowym lub zygzak. Wskazówki dotyczące szycia tymi ściegami znajdziecie w naszym wpisie tutaj- jak prawidłowo szyć ściegiem zygzak i ściegiem owerlokowym (to ten sam, który umieszczałam w tym wpisie ciut wcześniej).

etiblog-wszywanie-tasiemki-w-szew

Zaczniemy od wszycia tasiemki silikonowej, a więc przy owerloku potrzebujemy zamontować prowadnik do tasiemki oraz odpowiednią stopkę (akcesoria powyżej to zestaw JANOME 200204208, będzie on pasował do prawie wszystkich owerloków marki JANOME).

etiblog-zszywanie-ramion

etiblog-szew-ramieniowy

Szew ramieniowy. Składamy przód i tył razem na linii ramienia. Zszywamy je jednocześnie doszywając tasiemkę silikonową. Wprowadzamy tasiemkę do prowadnika i pod stopkę. Stopka (jak widzicie na zdjęciu) ma prowadniki, dzięki któremu ładnie i  równo można ją wszyć. Samo szycie rozpoczęłam na silikonowej tasiemce, dzięki czemu ścieg ją przytrzymał co sprawia, że łatwiej jest rozpocząć jej doszywanie.

etiblog-szew-ramienowy-gotowy

Tasiemka w zasadzie jest niewidoczna, ale dzięki swojej sprężystości wpływa na wzmocnienie szwu.

etiblog-rekaw-ulozenie

Doszywanie rękawów– rozpoczynamy od upięcia właściwego rękawa do odpowiedniej strony.

etiblog-upiecie-rekawka-szpilkiPrzy upinaniu rozmieszczamy punkty kontrolne (szew ramieniowy) oraz ten na przodzie bluzki i rękawa, którym kierowaliśmy się przy krojeniu, aby wzór się zgodził. Nadmiar rękawka wmarszczam delikatnie w okolicy szwu ramieniowego.

etiblog-upiecie-rekawka

Kontrolujemy, aby linie choć na małym odcinku przodu i rękawa się pokryły. Ważne, aby zgrywać wzór na linii szycia, a nie na krawędzi dzianiny. Proponuje upiąć elementy   szpilkami gęściej niż zwykle. Przy trudnych wzorach i chęci uzyskania super dokładnego połączenia, możecie nawet ręcznie przyfastrygować boki. Dopiero potem je połączyć na maszynie.

etiblog-szycie-na-owerloku

Podczas zszywania, prowadzimy dzianinę tak, aby idealnie połączyć materiały na zaplanowanej linii szycia, zgodnie z zapasem jaki dodaliśmy. Pomocne będą w tym celu wypustki znajdujące się na stopce (odpowiadają one miejscu gdzie wbiją się igły)-zaznaczyłam to na zdjęciu powyżej delikatną linią przerywaną.

etiblog-linie-wzor

Przyszywamy. Wyszły ok, choć szczerze musiałam zrobić małą poprawkę. 🙂

etiblog-paseczek

Przed przejściem do połączenia boków i rękawów doszyjemy do rękawa małe paseczki. I moim zdaniem najłatwiej wykonać to ma maszynie wieloczynnościowej (igłą do dzianin). Najpierw musimy je odszyć, w tym celu składamy dwa elementy prawą stroną do prawej i odszywamy je- 1 cm od krawędzi (linie szycia zaznaczyłam na zdjęciu powyżej). Odszywamy oba paseczki.

etiblog-paseczek-dziurki

Po wycieniowaniu szwów wywracamy elementy na prawą stronę i zaprasowujemy. Gotowe paseczki mają szerokość 2 cm.

etiblog-paseczek-dziurki-obrzucanie

etiblog-dziurka-automatyczna

Teraz wykonamy dziurkę. Ja w wybranym przeze mnie modelu mam opcje obrzucenia dziurki automatycznie, z czego oczywiście skorzystam. Maszyna DC6100 ma też płytkę stabilizującą do obszywania dziurki w zestawie. Na zdjęciu powyżej widzicie właśnie paseczek przygotowany do obszywania dziurki. Jest on umieszczony pomiędzy stopką, a płytką, dzięki czemu element na którym ma powstać dziurka jest jeszcze lepiej przytrzymywany, co w rezultacie wpływa na ładniejsze obszycie dziurki.

etiblog-dziurka

Program ściegowy jaki ja wybrałam to nr 18. Na zdjęciu dziurka już rozcięta i sprawdzona, idealnie wielością pasuje do wybranego guzika, to zaleta wykonania dziurki w sposób automatyczny.

etiblog-przyszywanie-elementu

Gdy dziurki są zrobione przechodzimy do przyszycia elementu do lewej strony rękawa. Kierujemy paseczek do góry i przyszywamy 0,5 cm od krawędzi.

etiblog-paseczek-i

Następnie kierujemy w dół i raz jeszcze przyszywamy na 0,5 cm. Chcemy zakryć całkowicie krawędź paseczka, a więc można ją delikatnie skrócić.

etiblog-paseczek-przyszyty

Na zdjęciu powyżej: po lewej- pasek przyszyty do lewej strony rękawa po prawej- to samo miejsce sfotografowane od prawej (zewnętrznej) strony rękawa.

etiblog-guzik-przyszywanie-przy-pomocy-maszyny-dp-szycia

Teraz przyszyjemy w to miejsce guzik, zrobimy to przy pomocy maszyny do szycia. Po pierwsze wyłączamy transport w maszynie lub ustawiamy długość ściegu na „0”. Montujemy przy maszynie stopkę do przyszywania guzików.

etiblog-guzik-przyszywanie-przy-pomocy-maszyny-dp-szycia-i

Wybieramy ścieg zyg-zak i opuszczamy igłę w lewy otwór guzika. Sprawdzamy czy przy ustawionej szerokości ściegu igła wbija się także w prawą dziurkę. Jeśli nie, to zmieniając szerokość ściegu ustawiamy go tak, aby igła wbijała się dokładnie w środek otworów.

Przyszywamy guzik, robiąc na początku mocowanie w miejscu (rygielek), następnie ok 6 uderzeń igły i rygielek w drugim otworze.

etiblog-guzik-przyszywanie-przy-pomocy-maszyny-dp-szycia-za-pomoca-maszyny

Po przyszyciu obu pasków i guzików będziemy zszywać bluzkę.

Za jednym razem łączymy bok bluzki oraz rękawy (z każdej ze stron będzie to jedno przeszycie). Tutaj również używamy sporej ilości szpilek lub wcześniej elementy fastrygujemy. Paski powinny nam się zgadzać. 🙂

etiblog-paski

Bluzka po zszyciu, paski ładnie przechodzą jeden w drugi.  Przechodzimy więc do wykończenia bluzki.

etiblog-obrzucanieetiblog-paski-i

Podwiniemy dół rękawków. Aby wyszły najestetyczniej również od lewej strony, najpierw obrzucamy przy pomocy owerloka krawędź rękawków. Za jednym razem proponuje obrzucić również krawędź dołu bluzki.

etiblog-rekawek-podwiniecieTeraz podwijamy krawędź do środka zgodnie z zaplanowanym zapasem na obręb czyli 2,5 cm. I tak upinamy szpilkami.

etiblog-dodatkowa-nitka-jak-ja-zamontowac-przy-maszynie

etiblog-szycie-podwijanie-dzianin

Przy maszynie montujemy dodatkowy trzpień na drugą szpilkę nici oraz igłę podwójną do szycia dzianin.

Szyjemy na prawej stronie materiału. Od góry będziemy mieć ścieg prosty (dwa równoległe przeszycia), a od spodu zygzak. Dzięki czemu dolna krawędź będzie elastyczna, a o to nam chodzi. To taka robocza opcja, ale się tutaj sprawdza. Profesjonalnie byłby wykonać takie podwinięcia za pomocą covera (wtedy nie obrzucamy krawędzi owerlokiem). O coverze możecie poczytać w naszym wpisie o maszynie łańcuszkowej- tutaj link do wpisu.

etiblog-podwijanie-igla-podwojna

Dół bluzki wykończymy tą samą techniką.

etiblog-szycie-wykanczanie-dekoltu-i

Przechodzimy do wykończenia dekoltu, będziemy doszywać paseczek dzianiny krawędzi dekoltu. Ja połączyłam najpierw pasek tak, aby obwód jego był mniejszy niż obwód linii dekoltu, gdyż naciągnięty paseczek ładnie mi się roluje.

etiblog-szycie-owerlok

Przyszywam go na owerloku.

etiblog-wykanczanie-dekoltu-i

Tak prezentuje się gotowy dekolt, choć dopiero jak zrobię przymiarkę to zadecyduje czy nie wystaje on za bardzo. Jeśli tak to skrócę go o 0,5-1 cm. W miejscu łączenia paska, nie roluje się on tak ładnie, a więc pomogę mu i ręcznie go w tym miejscu podszyje. 😉

etiblog-bluzka-jak-ja-uszyc

Bluzka gotowa, koniec. 🙂

tagi: ,

Opinie, komentarze (6):

  1. Irena pisze:

    Dziekuje , jestes wspaniala, tak bardzo polubilam twoje sympatyczne, ludzkie , proste podejscie do zycia , wspaniale porady , informacje i mozna znalesc prawie wszystko to co nam zwyklym ludziom potrzebnym do funkcjonowania , a wiemy ze duzo ludzi ma nie latwe zycie , dziekuje .
    Moim zdaniem to bluzki Baza sa podstawa naszego ubioru, i nie tylko bluski, inne proste czesci garderoby rowniez, a bluzek nigdy nie za duzo, mozna miec kilka , i fajnie a inne rzeczy tylko dobierac, czy rozne ozdoby, akcesoria , wystarczy kwatek, brozka, czy cos innego i tworzy nam sie piekny elegancki, czy nawet prosty ubior , to przeciez piekne i o to chodzi .
    Jeszcze raz zycze wspanialych pomyslow , tylko sa male problemy bo jestesmy nie wszyscy szczupli i dla ludzi o innej budowie ciala, mysle ? ze najtrudniej jest sie ubrac , spokojnego wekendu , pozdrawiam !.:)

    • Witam, dziękuje za miłe słowa. Będziemy nadal ciężko pracować nad kolejnymi wpisami. Co do różnej budowy ciała i doboru odzieży to proszę pamiętać, że my skupiamy się na nauce szycia, a nie poruszamy tematów związanych ze stylizacją (analiza budowy ciała, dobranie odpowiedniego stroju). Raczej nie będziemy zmieniać charakteru naszego bloga, ale na pewno w internecie jest sporo innych blogerów i poruszane są te tematy. Sądzę, więc że ta wiedza w połączeniu z naszym blogiem sprawia, że każdy będzie mógł uszyć coś dla siebie w czym świetnie będzie się czuje i dobrze wyglądał. pozdrawiam serdecznie

  2. Natalia pisze:

    Świetny tutorial 🙂 skąd taka fajna dzianina?

  3. Dominika pisze:

    Ja Was kocham za ten blog ♡

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *